Larangan Menipu Dalam Perniagaan

Maka tersebutlah kisah, kawan aku nak beli kete Toyota Vios..so pada minggu ke3 bulan Mei 2009 aku pun diajak oleh member aku tersebut untuk menemaninya berjumpa dengan pegawai bank (menjual kereta)..so kami pun pergi ke tempat yg dituju untuk berjumpa wakil tersebut, setelah lebih kurang sejam berbincang akhirnya member aku berminat untuk membeli dengan wakil tersebut..pada 21/5..aku sekali lagi diajak member aku untuk sain dokumen2 pembelian di sebuah bank terletak di Kuching..pada hari tersebut pihak bank berjanji bahawa kami akan dapt kereta pada 8 atau 9hb Jun..itulah janji beliau kepada kami..

Maka selesailah urusan menandatangani dokumen2 untk loan kereta...

Pada 8-11 jun..kawan aku tu selalu telefon pegawai bank dan penjual kereta tersebut bertanyakan pasal kereta tapi jawapan yang diberikan memang mengecewakan..beliau mengatakan kereta tk sampai lagi..punyala MENIPU ye tak..hari tu janji lain hari ni janji lain..camni ke nak dapat keberkatan dalam berniaga? ataupun ini satu strategi untuk dapat untung?..perlu ke menipu untuk dapat untung? begitula lumrah kehidupan..tapi yg lebih mengecewakan, beliau seagama dengn kami..dan solat berjemaah sama2..tapi hati mungkin berbeza..Allahu'alam..

sehingga hari ini..15hb Jun, kawan aku tu masih xdapat kereta..katanya kereta akan dapt pada 21hb ni, tah ye tah tidak..tp pe pun aku doakan kawan aku tu dapat kereta cepat2..

actually, banyk kerja yang dirancang bersama kawan aku tu tertangguh disebabkan kereta yg dijanjikan tidak sampai ke tangan kawan aku tu seperti yg dijanjikan..manusia oh manusia..

pengajaran
1) Islam melarang keras MENIPU dalam perniagaan.. sungguhpun BERNIAGA boleh dapat 9/10 dari rezeki tapi adakah KEBERKATAN seandainya perniagaan dijalankan atas tiket menipu pelanggan..

2) Jadilah manusia yang jujur..

1 comment:

  1. tetiba rasa nak ngamuk2 lak..nak jadi harimau dan nak jadi serigala.. tapi bunyi.."miiooww.."heheheh.. husni, doakan lepas ni tak tertangguh lagi..su pun dah malas nak pk..

    ReplyDelete