Sebuyau

sempena hari bekerja, aku, yut, najmi bertolak dari kuching menuju ke Sebuyau jam 9.30 pagi ..ampai di Semarahan, kami menaiki feri, kami masih duduk dalam kete dan bawa kete naik atas feri.. perjalanan diteruskanmenuju ke asajaya, masuk ke sadong jaya, kami sekali lagi kena naik feri kat Sg. Buloh..memang menyeronokkan

aku sampai sebuyau dalm kul12 lebih, sampai je terus g solat jumat, usai solat, kami memasak secara gotong-royong, lauk ikan keli masak lemak, sayur campur dan lauk ayam..pas makan suma terbaring pasal perut dah penuh..

pas asar Halis bawa kami g jalan2 tepi pantai dan jalan2 sekeliling kg..org2 kg Sebuyau memg peramah..bile malam kami masih memasak secara gotong-royong, masak nasi ngan padi huma warna ala2perang, sedap n berkanji penuh gizi..tengah memask baru persan cili xde, so aku n Halis naik motor g kedai nak beli cili..Malang kat kedai ti kehabisan cili tapi tuan kedai tu suruh kami tggu kejap, dia nak petik cili kat laman umah dia(umah dia sebelah kedai), pastu di bungkus cili tu dan bagi free je(walaupun kami nak bayar)..camtula kehidupan org kg, xberkira sgt..ukhwah lebih diutamakn padahal mereka bukan org senang tetapi saling membantu antara satu sama lain..pas makan suma layan citer wolverine:x-men..

esoknya selepas subuh, kami g pasar beli apa yng patut, balik tu terus memasak ramai2..terasa ukhwah sesama kami,hehehe..pas masak makan ramai2 kami pakat kemas barang nak balik ke kuching semula..lebih kurang kul 11 pg enjin kereta dihidupkan..selepas ucap salam ngan Halis, kami pun bertolak ke Kuching, aku terlelap jap dalam kete sb letih tapi gembira..samapi ke Kuching lebih kurang k1 tghari..Tamatlah sebuah travelog aku ke Sebuyau

p/s: da masa insyAllah aku akn ke Sebuyau lagi..thanks Halis@Tuan Umah,Yut@Ketua Chef n Najmi@Pakar siang ikan..