Akhlak

Salam..Alhamdulillah Walhamdulillah Summalhamdulillah..

dah lama sangat rasanya aku tak menulis dalam blog aku..macam2 perkara dah berlaku yang akau rasa nak kongsi dalam blog ni tapi masa tak mengizinkan..masa berlalu dan aku pun dah lupa tentang cerita yang aku nak kongsikan tu...

arini ari Selasa dan aku masih berada di ofis di kuching..Hari Jumaat ini insyAllah raya...esok malam baru aku nak naik 'belon' untuk bertemu ayahanda ibunda yang dah lama tak jumpa..

aku bukan nak cerita pasal raya ke apa ke..tapi aku nak tulis tentang apa yang aku rasa nak tulis..

1)Akhlak..ya aku nak bercerita pasal akhlak..Dalam satu hadis diriwayatkan oleh Imam Bukhari dari Nabi SAW yang bermaksud "Diriwayatkan bahawa seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah SAW, 'Ya Rasulullah, apakah agama itu? Beliau menjawab: 'Agama adalah akhlak yang baik." begitulah pentingnya akhlak dalam agama

Realiti hari ini ramai kita lihat mereka mengaku mereka beragama Islam tetapi akhlak mereka tidak menunjukkan mereka beragama Islam..lihat sajalah suratkhabar hari, pasti banyak kes jenayah yang berlaku, dilakukan oleh mereka yang muslim..dari kes buang bayi-zina, lumba haram, membunuh, bunuh diri, halau mak ayah, merompak dan macam2 lagi la..itu dilakukan oleh orang biasa..pernah juga aku nampak orang 'agama' tidak berakhlak tapi dalam senario yang berlainan..mengumpat, mengata orang sana-sini, menceritakan keburukan orang, berpura-pura baik dihadapan tapi memburukkan orang tu di belakang...nauzubillah..

bukankah Nabi SAW telah bersabda : "Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia" (Riwayat Bukhari)
Jadi kita sebagai muslim hendaklah sentiasa berusaha membaiki akhlak kita sesuai dengan ajaran agama..praktikkanlah sifat-sifat mahmudah...

2) Baru-baru ni kecoh dengan isu yang rusuhan dan membakar Jalur Gemilang oleh segolongan manusia di Indonesia..mereka berkumpul di depan kedutaan Malaysia lalu membaling bom dan najis(lagi kes takde akhlak)..bagi aku, aku bukanlah nak mengutuk sesiapa dalam hal ini tapi aku cuba memahami dari satu sudut yang berbeza..Kita lihat sejarah..perang saudara antara Iran dan Iraq telah berlaku(dua2negara Islam)dan mengakibatkan kedua2 negara menalami kerugian yang besar..setelah dikaji,rupanya peperangan bersaudara ini telah dirancang oleh pihak Yahudi dan hal ini telah didedahkan oleh Nylos, 1905..maklumat perancangan Yahudi ini telh diterjemahkan ke bahasa Jerman dan mengakibatkan orang2 Jerman marah pada msa itu(perancangan mereka bukan sekadar peperangan bersaudara tapi banyak lagi)..

berbalik pada peperangan tadi, semasa peperangan banyak duit nak guna nak beli senjata, jadi negara terpaksa pinjam duit ngan badan2kewangan yang lain..habis peperangan negara jadi rugi sebab tanggung hutang..rakyat dan tentera banyak yang terkorban, harta-benda musnah..

jadi dikesempatan ini,aku nak semua berfikir,adakah kita nak perkara yang sama berlaku dengan negara kita.kalau tak nak, kita kene sama berusaha tingkatkan akhlak kita,kalau ada perkara yang xpuas hati,berbincang, bermusyawarah seperti yang dianjurkan Islam..cari jalan penyelesaian sama2..ingat lagi yang kita ni serumpun..negara kita kecik aje,buat ape nak gadoh2..

p/s:masih belum terlambat untuk kita kembali ke pangkal jalan..pintu taubat masih terbuka..jangan bila ruh dah sampai di tengkuk baru teringat nak bertaubat..

Sekian sahaja, oh ye..tahniah dari aku buat kawan2 yang baru mendirikan rumahtangga dan ada yang baru melahirkan anak..tahniah lagi sekali..

No comments:

Post a Comment