Pelajarku

Mengajar di dalam kelas bukan sekadar mejadi pensyarah dengan pelajar tapi aku lebih suka menjadi daie pada mad'uu yg ingin belajar...bukan sekadar membaca buku modul tapi menghayati intipati pelajaran serta diselitkan beberapa kisah yang menyentuh hati-hati yang masih muda...

natijahnya..

"kenapa ustaz tak ajar kami tamadun islam semester ni?" satu pertanyaan dari aida dan shahril,pelajar DAT yang menjadi muridku ketika mereka semester 1 tahun lepas..

"boleh tak ustaz amik kelas kami sem ni, tukar dengan Us. F...?" kata Aliff,palajar SPK yang mejadi pelajarku sem lepas..

inilah natijah apabila kita menggunakan pendekatan yang berbeza dengan anak murid, melayani mereka seperti mad'uu menjadikan mereka lebih mesra...dalam kemesraan inilah aku mengajak mereka supaya membanyakkan membaca buku..dengan membaca ilmu pengetahuan akan bertmbah..

kepada para pelajar yang dikasihi,
bukan diri ini tidak mahu mengajar kalian tetapi biarlah kalian belajar dengan pensyarah yang lain agar kalian mengerti bahwa setiap pensyarah ada kelebihan masing-masing..biarpun cara yang berbeza tapi kalian hendaklah menghormati pensyarah yang lain sebagaimana seorang menghormati gurunya sewajarnya..

Selamat Menuntut Ilmu..

No comments:

Post a Comment