Ummah dan Semangat

TEGAK RUMAH KERANA SENDI
ROSAK SENDI RUMAH BINASA
TEGAK UMMAH KERANA BUDI
ROSAK BUDI UMMAH BINASA

Alhamdulillah..'pelajar' sekarang dah semakin bijak, semakin bijak untuk menilai siapa yang baik dan sebaliknya, cumanya kadang-kadang apabila berhadapan dengan mereka yang gilakan kuasa dan pangkat, lalu dicantasnya penilaian 'pelajar' tadi, maka jadilah 'pelajar' tersebut ibarat boneka yang hanya digerakkan dengan tali oleh tuannya..
alangkah malangnya nasib 'pelajar' tadi kerana dihadapan mereka ada seorang diktator yang angkuh sifatnya, sombong kata-katanya...namun semangat 'pelajar' tadi tidak hilang begitu sahaja, kerana mereka tahu siapa yang hak dan siapa pula yang batil, semangat itu akan terus meresapi jiwa 'pelajar-pelajar yang lain', agar 'pelajar-pelajar yang lain' tahu membuat penilaian sepertinya.. agar 'pelajar-pelajar yang lain' tidak mengulangi kesilapannya kembali..

p/s : suatu ketika dulu, aku menganjurkan satu perjumpaan untuk anak-anak pahang, ketika ceramah sedang disampaikan oleh Us. Shamil, tiba-tiba seorang pak guard singgah ditempat kita dan menyatakan ketidakpuasan hatinya, maka perjumpaan itu tersekat buat seketika, perjumpaan tersebut dipercepatkan perjalanannya, selepas jamuan dan sedikit nasihat, maka bersurailah kami...walaupun ada sekatan, tetapi ingatlah, sesungguhnya semangat dakwah tidak pernah padam..

No comments:

Post a Comment