Tak Cukup Bagus

Salam..

maksud hadis Nabi SAW " Barangsiapa dikalangan kamu yang melihat orang membuat kemungkaran, maka hendaklah dia mencegah dengan tangannya, jika tidak mampu, hendak dia mencegahnya dengan lidahnya, jika tidak mampu, hendaklah dia mencegah dengan hatinya, itulah selemah-lemah iman"

Suatu hari, aku melihat seorang rakanku membuat kemungkaran didepan mata, lalu aku mengumpulkan kekuatan untuk mencegahnya, pilihan aku ialah mencegahnya dengan lidah, lalu aku mengatakan perbuatannya itu tidak elok..

Tiba-tiba, dengan suara yang tinggi dia membalas : "macam la kau ni bagus sangat nak tegur-tegur aku, kau ni pun bukan bagus sangat"pastu ada lagi la kata-katanya tapi aku tak ingat sangat..api jangan dibalas dengan api,hendaklah dibalas dengan air..aku mengambil keputusan untuk mendiamkan diri selepas dia cakat kat aku camtu..marah dia ibarat api dan diam diri aku ibarat air(agaknye la)aku pun berlalu meninggalkan dia dengan kemarahannya..

persoalannya...
1) adakah kita perlu menjadi seorang yang 'sempurna' untuk menegur kesilapan orang?

2) orang sekarang ni hebat-hebat belaka, sampaikan salah yang dilakukan pun terasa bangga dan tidak perlu orang lain untuk menegurnya..hu3..

p/s: suatu ketika dahulu..kalau aku buat silap, shahrul akan tegur dan kalau dia buat silap,aku lak yang tegur dia..sama-sama membina generasi yang mampu memperingati antara satu sama lain.."dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran"

No comments:

Post a Comment