Meniru Dalam Kuiz 3

"Meniru bermakna menggunakan nota/maklumat/dokumen yang disediakan sebelumnya dalam apa jua bentuk dengan apa jua cara atau mendapatkannya dari mana-mana punca bagi tujuan untuk menjawab soalan peperiksaan kursus yang sedang dijalankan..

Memberi tiru bermakna bersubahat dengan pelajar yang lain dalam aktiviti-aktiviti meniru atau cubaan meniru..

Pelajar yang telah dibuktikan meniru, cuba meniru atau memberi tiru akan dimansuhkan markah peperiksaan akhir bagi semua kursus yang diambil pada semester berkenaan.."

(sumber : Bahagian Peperiksaan dan Penilaian)

minggu lepas, aku berkesempatan mengadakan kuiz 3 bagi sebuah kelas dibawah kelolaanku..kuiz dijalankan selama 30 minit dimana pelajar perlu menjawab sebanyak 10 soalan..sesiapa yang telah habis menjawab boleh menghantar jawapan dengan lebih awal..

maka bermulalah kuiz tersebut..rata-rata pelajar dapat menjawabnya tetapi ada juga yang masih kekeliruan..habis 20 minit terdapat beberapa orang pelajar menghantar jawapan, aku seperti biasa akan berjalan-jalan sambil memerhati pelajarku..tiba-tiba aku rasa sedikit pelik, aku memerharikan seorang pelajar..aku rasa pelajar ni dah hantar ketas jawapan tapi kenapa masih ada kertas jawapan di atas meje dia..aku menghampirinya perlahan-lahan. dia nampak sedikit pucat dan cuba menyembunyikan kertas jawapan diatas meja dia(cuba menindih jawapan tersebut dengan fail)..

aku mengambil kertas jawapan diatas meja tersebut dan..SAH..ternyata kertas jawapan tersebut bukan milik dia tapi milik pelajar yang duduk dihadapannya..Astagfirullah..istigfar aku dalam hati..ternyata pelajar ini cuba menjawab bagi pihak kawannya..aku masih mendiamkan diri..selepas kuiz tamat, aku menyuruh semua pelajar pulang kecuali 2 orang tersebut dan beberapa orang yang kujadikan sebagai saksi..

maka bermulalah sesi perbicaraan ringkas, aku menerangkan keadaan sebenar dan memberi sedikit nasihat beserta motivasi kepada pesalah..manakala aku memberi amaran kepada yang lain agar jangan sekali-kali meniru atau memberi tiru dalam kuiz atau ujian atau peperiksaan..jadilah manusia yang jujur..Nabi Muhammad SAW terkenal dengan sifat jujur sebelum diangkat menjadi nabi lagi dan diber gelaran Al-Amin..

jadilah umat yang sebenar-benar umat Muhammad SAW...kerana Allah kita berusaha untuk berjasa

No comments:

Post a Comment