Msg masuk:
As'kum..kaifa asbahta? apa pendapt awk tntg amalan membaca Quran ditanah perkuburan dengan niat untuk si mati. ada waris sanggup mengupah org tertentu hanya membaca Quran di kubur hingga 3 atau 7 hari berturut2 tanpa boleh meninggalkan kubur tersebut kecuali klau ada penggantinya..biasanya 4org, 2 siang dan 2 malam..
Jawapan:
setelah merujuk kepada beberapa kitab dan berbincang dengan beberapa orang ustaz, maka dapatlah buat kesimpulan seperti berikut..
1) harus hukumnya membaca Al-Quran untuk mayat sama ada di kubur atau di rumah..
2) Dalam bab mengupah Qari untuk membaca Quran bagi mayat, terdapat khilaf di kalangan ulama. Sebahagian mengatakan boleh dan sebahagian lagi tidak. Bagi yang mengatakan tidak boleh mengupah Qari, mereka berhujjah dengan alasan, membaca Quran hendaklah ikhlas untuk mendapat pahala dan dikira sebagai ibadah, sekiranya seseorang itu membaca kerana ingin mendapat habuan(duit) maka tiada unsur keikhlasan di situ dan tiada ganjaran baginya...
3) bagi yang mengatakan boleh mengupah..mereka berhujjah dengan mensyarahkan hadis "Jika mati seorang anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali 3 perkara.." terputus yang dimaksudkan di sini ialah amalan si mati tersebut dan bukannya amalan orang lain ke atasnya.maksudnya boleh seseorang itu membaca Quran atau berzikir dan sedekahkan pahala bacaan tadi kepada si mati
4) Adalah lebih baik menyuruh waris atau anak kepada si mati untuk membacakan Al-Quran bagi si mati kerana doa anak yang soleh dapat menyelamatkan kedua ibubapanya...Allah Lebih Mengetahui segala-galanya...
boleh juga merujuk ke www.islamweb.net
No comments:
Post a Comment