Kafarah dosa

Sabtu petang, aku bersama-sama kawan aku, Us Fuad berhajat nak mencari kek lapis sarawak. kami stat motor pas asar..preng2 motor bergerak menuju ke jalan raya..kami mengambil peluang ini untuk berjalan-jalan..tengok keindahan alam..Subhanallah begitu luas dan indahnya ciptaan Ilahi..sempat juga kami melihat sebuah tasik dan tempat tuk berjoging.. kata kawan aku:Husni, sok pagi jom kite joging??aku jawab: bereh,sik ada hal
perjalanan diteruskan..kami melaui roundabout di Wisma Bapa Malaysia..tiba2sebuah kereta membelok ke kiri tanpa memberi signal dan melaggar motor aku..aku tergolek dan terseret..kemudian, kereta tersebut berhenti, aku masa tu dah memang terbaring atas jalan raya tanpa bergerak, aku rasa belakang aku sakit giler2..dan memg xeh nak bergerak..dalam masa yang sama ada seorang pemandu kereta lain turut memberhentikan kereta dan cuba menolong aku,dia memperkenalkan diri sbg Dr. Morni dari UNITAR..dia cakap:you dont move, i call ambulance now..org makin rmai yg berhenti, xkurang juga ada yg mengambil gambar dan mengambil no plat motor aku..xlama kemudian ambulance dtg n aku diangkat ke dalam van tersebut..
sampai di hospital umum Srawak, aku di pindahkan ke wad kecemasan, aku diberi suntikan pembunuh kuman..kwan2rumah pun tiba ngan Us. Fakhrul..terharu jap aku melihat diorang sudi dtg ziarah aku..di sini, dioranglah keluarga aku..selepas stengah jam, aku dimasukkan ke bilik xray, nak xray kot2ada tulang yang patah..selepas xray Alhamdulillah xde tulang yang patah tapi sakitnyer..Ya Allah..mmg sakit..tb2teringat saudara seIslam di GAZA yang lebih menderita..aku kuatkan semangt..aku di berikan suntikan ke2 paint killer dibelakng..selepas itu aku diberikan suntikan ke3 antibiotik..Dr membenarkan aku untuk duduk(sebelum ni dia suruh baring je)..
xlama kemudian Us Din n Us Shahnan lak tiba nagn baju melayu..masa tu aku dah bleh berjalan kit2 tp azabla..hu3..aku dibenarkan kuar hospital..aku cakap aku lpar,so member2 ajak makn dlu b4 balik umah..masa kat kedai makan tu, perut rasa cam nak muntah tapi aku tahan gak.mata pun dah berpinar tapi aku gagahkan gak, aku cakp ngan mem aku nak pulg dlu..so mem aku hantar aku balik dlu n mem yg len masih kt kdi tgok bola, Arsenal vs pe tah..sampai je kat umah. aku terus tido..hari esoknya aku rasa blakag aku sakit sgt2 tapi aku bersyukur aku mash leh jalan..ari Isnin aku masih g poli mengenangkn ank murid menunggu di kelas walaupun aku sakit kat belakg + luka kat kaki tangn..tapi luka ni masih sedikit jika nak dibandingkan dengn luka Khalid Al-Walid..aku teringat kata2 Us aku masa kt UIAM dlu..sakit itu merupakan kafarah dosa, maka beruntunglah pada mereka yang bersyukur..dan rangcangn aku nak joging ahad pagi xjadi sb dah xcident..Sebaik2perancangan adalh rancangan Allah..Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment