Mengejar pahala, tercarit dosa

Salam,

perasan tak,kadang-kadang kita sibuk membuat kebaikan(niat untuk mendapat pahala) tapi dalam masa yang sama, kadang-kadang dosa pun kita dapat tanpa perasan..

Senario 1

tatkala azan berkumandang..
Syah:"Din, jom ikut aku solat kat masjid, boleh dapat pahala lebih, bukan ke solat berjemaah itu 27 kali ganda lebih pahala berbanding solat bersendirian" kata Syah kepada kawan ofisnya, Din..
Din : "naik kete kau ke naik kete aku"
Syah membalas.."Kete aku pun tak pe"
(lalu mereka berdua pun melangkah masuk ke dalam kereta Syah)
bila dah masuk kereta, enjin dihidupkan dan bermulalah perbualan..
Syah : Din, ko tak ajak ke afiq ikut sama tadi?
Din : Eleh, klau aku ajak pun mesti dia taknak ikut, macam la ko tak kenal dia tu..
Syah : memang pun, dia tu memang malas nak solat kat masjid, nama je pensyarah..ee..malu aku nak ngaku dia pensyarah satu jabatan ngan aku
Din : betul tu, dah la mals solat berjemaah, solat lewat2 lak tu..
(begitula ceritanya, asal niatnya nak solat berjemaah tapi dalam menuju ke masjid tu, dah berapa dosa yang kita himpunkan..dosa mengumpat yang disengajakan tanpa kita sedari..)

No comments:

Post a Comment