perjuangan masih belum selesai

salam
selagi mana kita bergelar manusia dan pastinya kita bukan Nabi dan Rasul, kita pasti tidak akn dapat lari kesilapan dan dosa kerana kita tidak bersifat maksum. tidak kira siapa kita, ustaz ke, tok imam ke, khatib ke..kita mesti tidak dapat tidak mesti akan melakukan kesilapan..(muqaddimah)

cerita 1
minggu lepas, aku dikejutkan dengan berita yang amat menyayat hati..seorang sahabat perjuangn, akhi Syukri atau lebih dikenali sebagai bayyi telah kembali ke rahmatullah. teringat semasa arwah masih hidup, walaupun aku tidak rapat sangat dengan dia, namun perjuangn kami masih bermotifkan dengan motif yang sama. Jadi kami banyak juga berbincang dan bermusyawarah bersama. Paling menarik, arwah seorang yang ceria dan menegur dengan berhikmah, tegurannya menusuk ke jiwa sampai kini.Kenangn di masjid Shah Alam pasti tidak aku lupakan..Al-Fatihah..

cerita 2
Utamakan pandangn Allah SWT daripada pandangan manusia..Nabi SAW pernah berpesan supaya menjaga lidah baik2 kerana lidah salah satu punca penyakit. aku kadang2 hairan kerana ada dikalangan ustaz2 n uztazah2 kita yang masih tidak tahu menegur dengan berhikmah..kadang2 menegur tanpa mengkaji disebalik peristiwa. dakwah bil hal..itulah yang sebaik2nya tapi mengapa ramai ustaz dan ustazah masih tidak mengerti tentang ni..Allahuakbar..moga minda ustaz n ustazah kita akan lebih terbuka kerana cabaran akan semakin hebat dan mereka perlu lebih bersedia...think before u do something..dont judge people by looking their face but looking their heart..Allah tidak akan melihat rupa paras kamu tetapi Allah SWT melihat apa yg kamu lakuakn dan hati-hati kamu..biar kita hina disisi manusia asalkan kita mulia disisi ALLAH SWT..

cerita 3
antara destinasi yang akan aku pergi setiap tahun ialah Pesta Buku Antarabangsa yang dilangsungkan di PWTC tetapi pada tahun ini aku terkilan sgt2 kerana tidak dapat pergi, huhuhu..bukan kau taknak pergi tapi kerana faktor masa dan kewangan menjadi halangan..aku skrg mengajar di KUching, Sarawak, jadi memang tak dapat pergi pada tahun ini..walaubagaimanapun hati terubat sedikit bila mendapat info pasal buku2 baru dari sahabat2 yang pergi ke situ.moga aku dapat pergi ke pesta Buku pada tahun depan, InsyAllah..membaca jambatan ilmu..ayat pertama yang diturunkan juga menyuruh kita membaca, jadi apa tunggu lagi, ayuh kita membudayakan sifat membaca tidak kira tempat dan masa..IQRA'!!

perjuangn masih belum selesai
walau ada yang syahid di tengah2 perjuangn
perjuangn masih belum selesai
andai ramai yg masih belum tahu untk berdakwah dengan berhikmah
andai mereka masih menyalahkan orang lain tanpa mengkaji asal usul sesuatu peristiwa
andai hanya tahu menyalahkan org lain, tanpa mengenali org yang disalahkan itu
anadai hanya tahu menegur, tanpa mengamalkan apa yang diperkata
perjuangan masih belum selesai
andai beramal tanpa berilmu
andai tidak membudayakan sifat membaca
Bukankah wahyu pertama itu..
menyuruh kita MEMBACA

No comments:

Post a Comment